Bokelskerinnen intervjuer: Ann Rosman

I dag er det veldig hyggelig å kunne ønske Ann Rosman velkommen til bloggen min.
Ann Rosman er oppvokst i Torsered i Sverige, og er utdannet innen økonomi og IT. Hun arbeidet med dette i flere år, før hun begynte å skrive bøker. I dag bor hun i Marstrand med sin mann og sine to sønner, og er spesielt glad i å seile, padje kajakk og å fiske.

Rosman debuterte med Fyrmesterens datter i 2009 og ble raskt sammenlignet med Camilla Läckberg. Flere år senere er hun i ferd med å suse oppover på krimhimmelen. Hun er solgt til ni land: Tjekkia, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italia, Spania og Norge. Tre bøker er så langt skrevet. Bok nummer to, Själakistan utkom på svensk i 2010 og bok tre, Francos väktare, har planlagt utgivelse i Sverige denne våren.

Her i Norge har Fyrmesterens datter akkurat blitt utgitt.
Et lik blir funnet innemurt under restaureringen av et fyr. Kriminalpolitiet ved Karin Adler ved Göteborg-politiet ble tilkalt, og sammen med den pensjonerte kapteinen Putte forsøker hun å komme til bunns i saken. En sak som har forgreininger til Norge og flere tiår bakover i tid.

Her kan du blant annet lese mer om hvordan Rosman har arbeidet frem boken, og hvorfor hun tror svensk krim selger så godt.


Din første kriminalroman, Fyrmesterens datter, er nylig utkommet på norsk. Kan du fortelle litt om romanen din?

Boken begynner med att man skall renovere en gammal fyrplats. Under arbetets gång finner man en kropp inmurad i matkällaren. Rättslegen tror att mannen kan ha legat där i 40 år. Samtidig som kroppen upptäcks får en pensionerad sjökapten ett brev som leder till den gamla fartygsmodellen som hänger i hans bibliotek. Dolt inne i skrovet ligger en papperslapp med en vers, en skattkarta för den som kan tolka den rätt. Sjökaptenen följer i versens spår samtidig som kriminalinspektör Karin Adler får i uppdrag att ta reda på vem mannen i matkällaren är. Men när Karin börjar fråga runt i Marstrand drar hon igång farliga och starka krafter. I en parallellhistoria får läsaren följa en vacker kärlekshistoria som utspelar sig 40 år tillbaka i tiden. Så småningom löper de båda berättelserna ihop.

Hvordan oppsto ideen til å skrive denne romanen, og hvor lenge arbeidet du med den?

I det salta västerhavet på Hamneskär utanför Marstrand, står fyren Pater Noster byggd 1868. Offshoreföretaget som jag arbetade på beslutade sig för att sponsra renoveringen av fyren och jag engagerade mig. Där börjar också min berättelse. Eftersom ingen bott i öns, otillgängliga, fyrmästarbostad sedan 1965, då fyren fick elektricitet från land, så skulle det mycket väl kunna finnas en kropp inmurad i matkällaren. Fyrar har alltid fascinerat mig, inte minst människorna som bodde på fyrplatserna. Jag fick kontakt med Bertil, son till siste fyrmästaren. Han började berätta om livet på lilla ön Hamneskär och jag började fantisera. Det tog ett tag innan jag förstod att jag höll på att skriva en bok.

Jag började 2005 när jag var föräldraledig och skrev under tiden som min son sov. Ofta fick jag välja – skall jag sova eller skall jag skriva? Manuskriptet var klart 2007, blev antaget samma år och boken kom ut i Sverige 2009.

I boken møter vi kriminalbetjent Karin Adler. Hva var viktig for deg når du skulle utvikle hennes karakter?

Att hon kändes äkta. Karin har fått låna en hel del ifrån mig. Hon älskar Västkusten och att segla. Hon flyttar till och med ombord på sin segelbåt efter att ha brutit upp från sin samboer. Karin trivs ombord på båten, lyssnar på Evert Taubes visor och upptäcker att hon inte behöver ha så många saker. Hon mår som bäst när hon styr båten mot en fri horisont och tänker på att havet kan ta henne vart hon vill. Som författare kan man ju låna ut sina mest sympatiska drag medan man döljer de andra … Karin blir den som får i uppdrag att ta reda på vem mannen i matkällaren är, det är hennes första egna utredning.

Handlingen i boken finner sted i Marstrand. Hvorfor ville du legge historien din hit?


Dels för att jag bor där, men framförallt för att det är en spännande plats där så mycket har hänt. Högst upp på toppen av ön ligger Carlstens fästning och vakar över träbyen. På denna lilla ö finns vackra klippor, smala gränder och pittoreska trähus samtidigt som öns historia är mörk och hemsk. Jag föll för kontrasterna, när man börjar öppna dörrar till de fina gamla husen dyker det upp historier som inte alla vill låta komma fram.

Du jobbet som økonom før du ble forfatter på heltid. Har du alltid hatt en drøm om å kunne leve av å skrive?

Jag har alltid tyckt om att skriva, men när jag skulle utbilda mig tänkte jag aldrig på skrivandet som ett ”riktig” arbete. Så jag läste IT och ekonomi och började arbeta inom offshorebranschen, vilket i och för sig var intressant. Men nu, med skrivandet, känns det som om jag hittat helt rätt.

Hva var årsaken til at du ville skrive krim, og ikke en annen roman?

Det var nog att jag började leta efter bra platser där man kunde gömma ett lik, vilket min man tyckte var bekymmerssamt. ”Det där är inte normalt”, sa han. När jag kom fram till att matkällaren på Pater Noster var bästa platsen att gömma en kropp undrade jag varför någon skulle placera en kropp där. Vill man dölja ett mord är det bättre att sänka liket i havet. Men det finns en anledning till att kroppen ligger i matkällaren, som i en grav. Så därför blev det en deckare. Dessutom tycker jag att man kan ta sig mer stilistiska friheter i en deckare, det är en tillåtande genre.

Hvordan er en vanlig skrivedag for deg, og hva gjør du for å få inspirasjon?

Jag lämnar barnen på barnehagen klockan 8. Om det är en ”vanlig skrivdag” sätter jag mig framför datorn, men ofta behöver jag kontrollera fakta. Då tar jag färjan över till Marstrandsön och pratar med Stig Christoffersson, Hembygdsföreningens gamle ordförande. Han är drygt 80 år och kan allt om Marstrand. Andra dagar är det signeringar i bokhandel, föredrag i bibliotek eller besök i något annat land där mina böcker kommit ut. Just nu har jag avslutat min tredje bok som kommer ut i Sverige i maj. Då är det mycket arbete kring det, fotograferingar och annat kul. Om jag kan hämtar jag barnen på barnehagen klockan 16, annars gör min man Niklas det.

För att hitta inspiration läser jag mycket om Bohusläns, och särskilt Marstrands, historia. Det finns så många hemska saker som hänt längs kusten och jag använder ofta verkliga händelser i min dåtidsberättelse, som i sin tur kan ha svar till deckargåtan i nutid. Jag tar gärna vår båt och utforskar öarna runtomkring. Vill man ha mystik och spänning skall man gå i Marstrands gränder en mörk januarikväll, gärna när det är tåke. Det sätter igång fantasin!

Svensk krim selger veldig godt både hjemme og internasjonalt. Hva tror du er årsaken til dette?

Flera av de svenska deckarna, framförallt Stieg Larssons böcker, är välskrivna och han har öppnat upp ögonen för svensk litteratur.

Krim er i det hele tatt en sjanger med mange utgivelser hvert år. Hvorfor skal leserne plukke opp Fyrmesterens datter i butikken?

För att den är bra! Och för att Marstrand är en magisk plats, som gjord för spänning och mystik. Jag hoppas att man som läsare skall leva sig in i historien. Att man tillsammans med Karin och hennes kollegor åker ut till Hamneskär och går runt i Marstrand för att lösa mysteriet.

Du er blitt sammenlignet med både Camilla Läckberg og Mari Jungstedt. Hvilke krimforfattere har inspirert deg mest, og hvem regner du som dine favoritter?


Stieg Larsson, Patricia Cornwell när hon skriver om Kay Scarpetta, Henning Mankell och Sir Arthur Conan Doyle.

Er det noe du har lyst til å si til de norske leserne?

Jeg liker meg veldig gott i Norge! En del av boken utspelar sig i Oslo eftersom jag bodde där en period. Norge är ett fantastisk vackert land med så varierande landskap. När jag växte upp åkte vi alltid skidor i Norge på påskeferien. Men jag har också seglat längs kusten hela vägen upp till Bergen och därefter över till Shetland ett par gånger. Vilken miljö! Därför vill jag nu passa på att önska er välkomna till Marstrand. Välkommen ombord på Karin Adlers välutrustade segelbåt. Seglarkläder och flytvästar finns att låna!

Tusen takk for at du tok deg tid til dette intervjuet, Ann Rosman. 


Fyrmesterens datter har allerede gjort det godt i Norge. Det første opplaget av boken ble utsolgt på to uker, i følge forlaget. 


Vil du vite mer om Ann Rosman, finner du hennes hjemmeside her.