Bokanmeldelse: Dødens sirkel, Chris Tvedt

Forlag: CappelenDamm
Sideantall: 400
Format: Innbundet
Utgitt: Høst 2010

Advokat Mikael Brenne er partner i et fremgangsrikt advokatfirma, og er i ferd med å bli en av landets mest profilerte forsvarsadvokater. Hans Mikkelsen, alias Grekeren, er en profesjonell forbryter med fingrene borti det meste. Å forsvare Grekeren i retten er ren rutine for Mikael Brenne, i hvert fall i begynnelsen. Men det som begynner som en helt vanlig sak, skal snart utvikle seg til et personlig mareritt som truer med å ødelegge livet hans. For å komme bort fra sine egne problemer påtar Mikael seg å hjelpe en ung gutt som ble dømt for dobbeltdrap på to jenter på øysamfunnet Vestøy for tjuefem år siden. Nå vil han ha saken sin gjenopptatt. Mikael Brenne drar til Vestøy uten særlig tro på å lykkes, men det skal vise seg at gamle tragedier fremdeles lever i menneskers minne, og det er ikke alle som blir glade for at det graves i gamle hemmeligheter.

Spennende advokatkrim

Dødens sirkel var mitt første møte med Christ Tvedt og advokat Mikael Brenne. Det blir definitivt ikke det siste.

Mikael Brenne er av Norges mest profilerte forsvarsadvokater, han er partner i et advokatfirma og oppdragene strømmer inn. Et av dem består i å forsvare Grekeren, som blant annet er anklaget for hvitvasking av penger. Men saken skal bli mye mer komplisert enn Brenne kunne ha drømt om. Plutselig er det han som står tiltalt for forbrytelser, og selv om han hevder sin uskyld er det få som vil høre på ham. Brått befinner Brenne seg i samme situasjon som de tiltalte han tidligere har arbeidet for å hjelpe.

(…)jeg festet blikket på skribleriene på veggen foran meg, knapt synlige i nattlyset. Kuk. Fitte. Og en ståpikk. Det var noe velkjent og trygt ved det, nesten hverdagslig. Jeg hadde sett de samme skribleriene på hundrevis av dovegger, på et uendelig antall tilgrisede murvegger, men det var første gang de sa meg noe: ”Jeg er her. Jeg er noen. Jeg har pikk. Jeg vil elske, pule, leve.” Det ville jeg også. (…)

For å glemme sine egne vanskeligheter, begynner Brenne å arbeide med en gammel sak. Aron Sørvik ble dømt for dobbeltdrap på to piker i 1984, men nå ønsker han saken gjenopptatt. Sørvik hevder han er uskyldig, men på Vestøy, hvor udåden skjedde, er de overbevist om at Aron var den skyldige og de setter ikke pris på at Brenne begynner å grave i den gamle tragedien.

På en lettfattelig og interessant måte gir Tvedt innspill om jus og strafferett mens fortellingen skrider frem. Han påpeker at vi ikke skal stole på vitneforklaringer, som er notorisk usikre størrelser.

(…)Det er farlig for strafferetten å basere seg hundre prosent på noens fremstilling av et hendelsesforløp. Vi mennesker har behov for historier med begynnelse, midte og slutt, for forståelige motiver og klare grenser mellom godt og vondt, og det påvirker vår tolkning av alt vi erfarer. (…)

Han viser også til at selv den med de mest edelmodige motivene, kan bli forbryter.

(…)Mennesker har potensial til enhver handling, enhver perversitet. Det er bare kulturen, eller sivilisasjonen om du vil, som holder oss tilbake. (…)

Han er i det hele tatt god på skildringer, og tegner presise og interessante bilder av situasjoner og personer. Brenne er en karakter som man lett kommer under huden på, og får sympati med. De gangene han er i ferd med å rote det til for seg selv, håper vi at han skal trekke seg, men samtidig forstår vi hvorfor han handler som han gjør.

Tvedt skriver med driv og fortellerglede. På elegant vis styrer han fortellingen fremover og turnerer alle trådene. Han byr på overraskelser og spenning. Selve tittelen på boken skal også vise seg å ha en dobbelt betydning, noe Tvedt viser på spenstig vis i bokens siste og mest intense del.

Nå blir jeg nødt til å skaffe meg de første bøkene om Mikael Brenne, for dette er et forfatterskap jeg har lyst til å følge med på. Hvis du ikke har kjøpt påskekrimmen enda, kan dette være boken for deg.

 Denne anmeldelsen står også på trykk i denne utgaven av Tidsskriftet Biblioteket. Chris Tvedt mottok i år Rivertonprisen for Dødens sirkel.

Andre anmeldelser:
Bibliotekarene anbefaler
Pervoluto
Godt lesestoff

Labels: , , , , ,