Bokelskerinnen intervjuer: Deborah Harkness

I dag synes jeg det er kjempeflott å kunne ønske Deborah Harkness velkommen til bloggen min.
(Foto: Pax forlag)

Deborah Harkness vokste opp i Philadelphia og har tilbrakt de siste 28 årene med å studere og forske på historie ved ulike universiteter i USA og Storbritannia. Hun har fordypet seg i magiens - og vitenskapens historie i Europa, og har arbeidet ved prestisjefylte biblioteker i Storbritannia.

I dag er Harkness professor i historie ved professor i historie ved University of Southern California i USA og underviser her i europeisk historie og vitenskapens historie. Hun har skrevet flere faktabøker, og mottatt en rekke stipender og priser for sitt arbeid. Vin er en annen av Harkness' lidenskaper, og hun skriver en anerkjent vinblogg.

Nå kan Harkness føye skjønnlitterær forfatter til merittlisten. I februar i år kom hennes debutroman, Alle sjelers natt ut på engelsk. Nå er romanen også ute på norsk.

Alle sjelers natt er første bind i en planlagt trilogi hvor gåter og mystiske vesener står i sentrum. Diana Bishop forsker på alkymi og en dag finner hun et gåtefullt manuskript i et bibliotek i Oxford. Funnet fører Bishop inn i en verden med vampyrer, hekser og farer.

Her kan du blant annet lese om hvordan Deborah Harkness fikk ideen til denne trilogien og hvorfor hun valgte å skrive om vampyrer. 

Deborah Harkness, Alle sjelers natt har akkurat kommet ut her i Norge. Kan du fortelle leserne litt om hva boken handler om?


Alle sjelers natt handler om en motvillig heks, Diana Bishop, som finner et mystisk alkymistisk manuskript ved Oxford Bodleian Bibliotek. Diana vil helst ikke ha noe med magi å gjøre, så hun legger manuskriptet tilbake i stabelen hvor hun fant det og tror at livet hennes ville falle tilbake i vante spor. Men det finnes andre vesener som har lett etter dette manuskriptet lenge, og i spissen for disse befinner Matthew Clairmont seg, en 1500 år gammel vampyr og forsker.

Hvordan fikk du ideen til å skrive denne boken, og hvor lenge har du arbeidet med den?


Ideen til denne boken kom i form av et spørsmål: "hva hvis det finnes hekser og vampyrer i blant oss, hva slags jobber befatter de seg med?" Jeg begynte å reflektere over dette spørsmålet i september 2008, og boken kom i hendene til forlaget i september 2009.

I Alle sjelers natt blir vi ført inn i en verden hvor vampyrer, demoner og hekser lever side om side med vanlige mennesker. Vampyrer har vært meget populært lesestoff de siste årene, og det samme har romaner med overnaturlig tilsnitt. På hvilken måte skiller din roman seg fra andre bøker i denne sjangeren, og hvorfor bestemte du deg for å skrive om vampyrer og andre overnaturlige vesener?

Jeg er en historiker innen vitenskap og magi, og jeg har vært fascinert over hvordan moderne mennesker, i likhet med mine forskningssubjekter fra 1500 - tallet, interesserer seg for de samme vesenene (hekser, spøkelser, varulver). Jeg leser uansett ikke så mye av den fiksjonen som er skrevet etter 1700 - tallet, så det får bli opp til noen andre å fortelle meg hvordan Alle sjelers natt skiller seg fra andre, moderne romaner.

Menneskeheten synes alltid å ha hatt vanskeligheter med å akseptere folk som skiller seg ut, og dette er noe vampyrene i din roman også har opplevd. Ved siden av å være en underholdende roman, representerer boken din også et samfunnskritisk blikk på vår verden og hvordan vi behandler menneskene rundt oss?

Mange mennesker har fortalt meg at de har veldig lyst til å møte en vampyr, en heks eller en demon, men jeg er ikke helt sikker på om dette virkelig er sant siden, som du er inne på, vi mennesker ikke virker å være særlig aksepterende overfor dem som skiller seg ut.

I boken din kommer du med en genetisk forklaring på det overnaturlige. Uten å avsløre for mye av bokens handling, har du funnet denne forklaringen gjennom din egen forskning?


Denne romanen er fiksjon, men jeg har benyttet meg av elementer innenfor moderne vitenskap så vel som vitenskapshistorie for å skape historien og komme opp med mulige, vitenskapelige forklaringer på de ulike vesenene.

Du er, som tidligere nevnt, professor i historie og du har forsket på magiens og vitenskapens historie i Europa. Hvorfor er du så fascinert av disse temaene?

Jeg er interessert i historiene menneskene forteller seg selv om verden og deres plass i den.

Hva var det mest utfordrende med å skrive denne boken, og hvordan arter en vanlig skrivedag seg for deg?


Boken var en glede å skrive, ikke en utfordring. Jeg skriver vanligvis hver eneste dag. Det er det første jeg gjør om morgenen, og jeg forsøker å skrive i et par timer før jeg setter meg i telefonen og svarer på epost.

Alle sjelers natt er den første boken i en planlagt trilogi. Når er bok to og tre planlagt utgitt, og har du ideer til ytterligere bøker du ønsker å skrive når du er ferdig med denne trilogien?

Vi håper å få den andre boken i trilogien ut til leserne i 2012, og den tredje boken ut et år eller to etter det. Så har jeg tenkt til å ta meg en pause og lade opp fantasien min igjen!

Helt til slutt: er det noe du har lyst til å legge til eller si til de norske leserne?

Jeg er så glad for at boken vil være tilgjengelig for leserne i Norge, og håper at de setter pris på å møte Diana Bishop og Matthew Clairmont.

Tusen takk for at du kunne ta deg tid til dette intervjuet, Deborah Harkness.


Alle sjelers natt har så langt vært en enorm suksess for Harkness. Boken er utgitt, eller planlagt utgitt, i over 34 land og interessen er stor. Den har gått rett inn på bestselgerlistene i USA og mottatt svært gode anmeldelser. Noen anmeldere har sammenliknet atmosfæren i boken med den man finner i Harry Potter- bøkene, og Harkness roses for sitt språk og de historiske detaljene i boken.

Vil du vite mer om forfatteren og boken, kan du besøke Deborah Harkness' innholdsrike hjemmeside her.


Her er en liten snutt hvor Harkness snakker om vampyrer og vin:

Labels: , , , , , , , , , , ,