Nytt leseprosjekt: Bøker på svensk

Jeg har lenge lest mye på engelsk. Det startet med at jeg ville lese bøker som ikke var oversatt, og så har det fortsatt. Ikke bare fordi jeg synes det gir boken mer atmosfære å lese den på originalspråket, men også fordi prisen ofte er mye lavere enn norske bøker.

For en tid tilbake var jeg på et arrangement på Litteraturhuset med John Ajvide Lindqvist, en av mine favorittforfattere. Der fikk jeg blant annet vite at det var skrevet en oppfølger til La den rette komme inn. En oppfølger i form av en novelle, som var utgitt i en flunkende ny novellesamling. Og fordi novellesamlingen var så ny, var den kun tilgjengelig på svensk.

Det virket ulidelig å skulle vente helt til boken blir oversatt til norsk, så jeg bestilte den svenske versjonen sammen med et magasin bloggerne på Bokhora har satt sammen.




Jeg var overrasket over hvor lett det var å lese på svensk. Riktignok tilbrakte jeg mange sommerferier i Sverige i barndommen, men det er noen år siden nå. Det var enkelte ord og uttrykk jeg ikke forsto, men det har jeg løst ved å kjøpe en svensk - norsk lommeordbok. Jeg synes rett og slett at teksten fikk mye mer særpreg når jeg leste den på originalspråket, og svensk er i mine øyne et nydelig språk.

Etter å ha oppdaget disse tingene, bestemte jeg meg for å teste flere bøker på svensk. Flere bloggere, blant annet Anita på Anitas blogg, leser mye krim på svensk og siden krim er en av mine favorittsjangere og de svenske bøkene er latterlig billige sammenlignet med de norske, bestemte jeg meg for, rett og slett, å lese mer krim på svensk.

Jeg trålet nettet for å finne ut hvilke svenske krimforfattere jeg ville konsentrere meg om og endte opp med en fin liste jeg skal lese meg gjennom over tid:

Sofie Sarenbrandt
Anna Jansson
Varg Gyllander
Stefan Tegenfalk
Ninni Schulman
Mari Jungstedt
Bodil Mårtensson
Viveca Sten
Ingrid Hedström
Kristina Ohlsson
Karin Wahlberg
Niklas Ekdahl



Av disse har jeg bestilt noen bøker:


Noen av forfatterne på listen, blant andre Wahlberg, Sten, Ohlsson og Jungstedt har alt fått noen av sine bøker oversatt til norsk.

Jeg bestilte via Capris.no. Du kan også bestille via en svensk bokhandel som heter Bokus, men her er frakten så dyr at det ikke lønner seg. Den billigste boken betalte jeg 35 kroner for. De andre kostet som regel 37, 38 eller 39 kroner. Sånt kan man like!

Tanken er å presentere minst en bok lest på svensk i måneden her på bloggen under "Månedens Svenske". Start på denne spalten blir i midten av mai. (Kommer tilbake med dato snart) Hvis du også liker å lese på svensk, må du gjerne bli med å presentere en svensk bok på din egen blogg.

Akkurat nå er det denne jeg leser:



Har du tips til andre svenske krimforfattere jeg bør sette på listen over svenske forfatterskap jeg skal gjøre meg kjent med? Og vet du om andre steder man kan handle billige, svenske krimbøker?

Labels: , , , , , , , , , , , ,