Bokanmeldelse: Uglies, Scott Westerfeld

Forlag: Schibsted
Sideantall: 367
Utgitt: Første gang i 2005, denne utgaven i 2011
Verdt å vite:  Uglies fikk hederen Best Books for Young Adults, da den utkom, og Twentieth Century Fox kjøpte opsjon på filmrettighetene i 2006. Uglies er første bok i en trilogi. Det arbeides med tanke på en film, og det er mulig at det skal bli en serie filmer. Den andre boken i serien, Pretties, kommer på norsk til høsten.

Skjønnhetstyranni i fremtiden

Uglies er en spennende fremtidsvisjon om hva som kan skje når skjønnhetshysteriet når ekstreme høyder, men selv om boken er fantasi representerer den samtidig et kritisk blikk på hvor vår egen verden er på vei. Hvis vi da ikke alt er der...

Tally gleder seg til sekstenårsdagen sin, da skal hun endelig få skjønnhetsoperasjonen som forvandler henne til en vakker ungdom og hun kan flytte inn til Penby hvor dagene brukes til festing og moro sammen med de andre pene innbyggerne. Tallys beste venn får operasjonen før henne, og dette gjør at Tally ser enda mer frem til hun skal møte ham igjen. Mens hun venter på at tilværelsen skal endre seg, bruker Tally dagene på pek og eventyr. Et spesielt bekjentskap med en annen jente, Shay, skal føre til en stor omveltning i hele hennes tilværelse, og snart får Tally presentert et syn på Penby og innbyggerne der som ikke er like glorifisert som det hun tidligere har tenkt.

Uglies er medrivende skrevet,  i et effektivt språk, og den forsvinner fort. Kapitlene er korte, og mange slutter med en cliffhanger slik at hangen til å lese videre blir større.  Dette er også et godt grep, tatt i betraktning det alvorlige temaet som pensles ut mellom disse sidene. At boken er lett tilgjengelig, gjør nok at flere vil ha glede av den og nyte den. Historien er ikke veldig åpenbar, og det er flere overraskelser.

Innbyggerne som forfekter skjønnhetsidealet er alle på det ondes side, mens Tally og de andre rebellene står på den andre siden. Vi heier på Tally og hennes kumpaner, og ønsker at de skal lykkes i kampen mot skjønnhetshysteriet. Karakterene er nyanserte, og har flere sider som ikke trer frem med en gang.

Uglies er en bok om å finne seg selv, sin plass i verden og i samfunnet forøvrig. Det handler om hva som skjer når barndommens uskyld forlates, og voksenverdenen tar over, noe de fleste ungdommer vil kunne relatere seg til. Det handler om brusende hormoner, om vennskap og lojalitet satt opp mot samvittighet og det å gjøre det rette. Hovedpersonen Tally stilles overfor det ene vanskelige valget etter det andre, og dette preger henne mer og mer.

Uglies ble etter sigende skrevet fordi forfatteren ønsket å få ungdommene til å sette mer pris på eget utseende. Han ville også vise hva som skjer når noen følger moten blindt. Den ekstreme virkeligheten som tegnes opp i Uglies er derfor en svært hard pekefinger om hva som skjer i et samfunn som dyrker skjønnhet, fremfor andre kvaliteter, og hvor ingen har lov til å skille seg ut. Så kan man spørre seg om det er dit vi er på vei i fremtiden, eller om vi kanskje allerede er der. Vi lever allerede i en verden hvor folk kan lage seg bestillingsbarn i sædbanker hvor donorenes IQ, fysiske attributter og andre egenskaper er vel dokumentert før kvinnen velger sin giver. En verden hvor vi har anledning til å velge bort et barn basert på ultralyd og prognoser om hvorvidt barnet vil være velskapt når det kommer til verden.

Dagens samfunn måler i stor grad vellykkethet etter utseende, det å være tynn og vakker er et symbol på at man har lyktes i livet. Å være tykk og stygg, et symbol for det motsatte. Flere frekventerer i stor grad sin krets av vellykkede, sin eget Penby, fremfor å menge seg med de som står utenfor.

Uglies bidrar i det hele tatt til mye refleksjon rundt viktige spørsmål. Slik er ikke bare boken en lettlest underholdningsroman, men også en dypere historie som det er vel verdt å bruke litt tid på.

Det blir sagt at en hver forandring først må skje inni hver enkelt av oss, kanskje kan denne romanen være et lite spark i en annen retning. Ikke minst oppmuntrer den sterkt til refleksjon. Den er i så måte også perfekt lesing i et undervisningsopplegg på skolen, hvor den vil kunne fenge både gutter og jenter. Jeg vil dessuten tro at langt eldre lesere også vil kunne finne glede i boken. Det gjorde i hvert fall jeg.

Maris Mørke Hjørne
Solgunn sitt
Flukten fra virkeligheten