Smakebit på søndag #30: Mørke rom

Smakebit på søndag er en fast spalte som organiseres av Ladybug på Flukten fra Virkeligheten. Her deler vi noen setninger fra en bok vi for eksempel leser nå.


Min smakebit denne uken er hentet fra boken Mørke rom, av Gillian Flynn:


Jeg har noe slemt i meg, like virkelig som et indre organ. Skjærer du opp magen min, kan det komme til å gli ut, klumpete og mørkt, og klaske i gulvet så du kan trampe på det. Det er Day-blodet. Noe er galt med det. Jeg var aldri noen snill liten jente, og jeg ble verre etter drapene.

Mørke rom er historien om Libby Day, som er sterkt preget av en hendelse som fant sted da hun var syv år gammel. Da ble hennes to søstre og mor drept i et drap med satanistiske overtoner. Jeg er fortsatt ikke ferdig med boken, men allerede nå kan jeg si at dette ikke ligner noen krimroman jeg tidligere har lest. Boken er ubeskrivelig mørk, og språket det samme. Setninger som det var en begredelig, beinmargsvåt marsmåned er symptomatisk for tonen i boken.



Labels: , ,