Ti bøker alle andre enn meg har lest

Jeg liker lister og følger etter andre bloggere, som labben og line, som har laget tilsvarende liste. Tanken er altså å liste opp de ti bøkene man føler at alle andre har lest, bare ikke en selv.

1. Sara Gruen: Vann til elefantene 
 Jeg har bare hørt flotte ting om denne boken, noe som var grunnen til at jeg kjøpte den på salg for 29 kroner tidligere i år. Planen var å lese den med en gang, men dit har jeg ikke kommet enda. Jeg har til og med lagt den på nattbordet for å huske at jeg vil lese den, og da jeg var på bokhandelfrokost i Oslo forleden, fikk vi til og med filmversjonen i gave fra det norske forlaget. Mange hint om at jeg snart må ta meg selv i nakken.

2. Tatiana de Rosnay: Saras nøkkel
Nok en bok som jeg har kjøpt på salg, men enda ikke kommet meg til å lese. Av en eller annen grunn har jeg fått det for meg at jeg må sette av flere timer før jeg går i gang med den, da den beskrives som en slukebok. Jeg tør heller ikke lese den på toget, da jeg har hørt at den skal være veldig trist.

3. Jane Austen: Fornuft og følelse
Jeg har ikke tall på alle de gangene folk ser forskrekket på meg når jeg innrømmer at jeg ikke har lest denne boken, ja faktisk nesten ikke lest noe av Austen i det hele tatt. Dette er enda en bok som står i bokhyllen og venter på å bli lest, og som jeg skulle ønske jeg hadde startet på for lenge siden. Planen var å lese den som en av tolv klassikere jeg skulle ta for meg i år, men jeg ligger litt etter på det punktet.

4. Kathryn Stockett: Barnepiken
Jeg fikk denne boken i bursdagsgave samme året som den kom ut, og den har vært på lånetur ut til flere. Jeg har imidlertid ikke kommet til den enda. Dette er også en bok som jeg har innbildt meg er av en slik art at jeg må sette av flere timer slik at jeg kan lese den i et strekk, og da blir det vanskeligere å plukke den opp.

5. Stephen King: The Stand
Som stor Stephen King - fan er jeg flau over å si at jeg enda ikke har lest det, som av blodfansen regnes som hans store mesterverk. Men når det er så mange bøker man vil lese, er et sideantall på over tusen sider litt avskrekkende. Men snart, snart skal jeg gå i gang. Dette er nemlig også en bok som står på vent i bokhyllen min.

6. Paulo Coehlo: Alkymisten
Jeg har ikke lest en eneste bok av Coehlo, men det frister heller ikke. Årsaken tror jeg ligger i at jeg så en dokumentar om ham for flere år siden, hvor det ble forklart om hans påvirkningskraft på unge piker da han var yngre. Jeg fikk litt avsmak for forfatteren da, fikk litt sektfølelse, og har unngått bøkene hans siden.

7 Anne B. Ragde: Berlinerpoplene
Ragdes bøker fra Neshovd står også pene og uleste i bokhyllen her hjemme. Trofast ønsket jeg meg dem til flere bursdager, ønskene mine ble oppfylt, men å lese dem er det blitt dårlig med.

8. Haruki Murakami: Kafka på stranden
Dette er virkelig en bok jeg opplever at alle andre enn meg har lest, nesten så jeg føler at jeg ikke kan kalle meg litteraturinteressert og ikke ha lest Murakami. Men det har aldri fristet noe særlig. Og jeg er heller ikke veldig flink til å plukke opp asiatisk litteratur. Kanskje noe jeg bør utfordre meg på til neste år.

9. John Irving: En bønn for Owen Meany

Det er nesten litt ironisk det at jeg ikke har lest Irving. Min samboer leser svært lite bøker, men Irving har han lest det meste av, og dette er en av favorittene. Jeg på min side har aldri lest en eneste Irving - bok, noe han ikke kan begripe. Jeg føler meg snart tvunget til å gi meg i kast med denne ( ja  jeg har kjøpt inn denne også, men den har stått i bokhyllen ulest i flere år. )

10. Harper Lee: To Kill a Mockingbird


Enda en bok som står på min kjæres favorittliste, men som jeg ikke har lest. Ikke så vanskelig å forstå hvorfor det er så lite litteraturdiskusjoner her hjemme. Men den står i bokhyllen og roper på meg.

Jeg innser, etter å ha lest igjennom dette innlegget at det egentlig burde ha blitt kalt "Ti bøker som alle andre enn meg har lest, men som står i bokhyllen og venter på meg." Eventuelt "En bokshopoholikers dårlige samvittighet". " For å bøte på den samvittigheten vil jeg utfordre dere lesere: Jeg skal lese en av disse bøkene i løpet av oktober. Hvem av dem bør jeg ta frem? Den boken som får flest stemmer innen mandag, blir valgt. Murakami og Coelho står ikke i bokhyllen, så de inngår ikke.

Labels: , , , , , , , , , , , , , ,