Bokanmeldelse: Crossed, Ally Condie

Forlag: Dutton Books
Sideantall: 384 (Innbundet)
Sjanger: Ungdom, dystopi, science fiction
Utgitt: November 2011
Kilde: Leseeksemplar fra Book Expo America
Verdt å vite: Bok nummer to i Matched - trilogien. Den norske oversettelsen utgis til våren.

In search of a future that may not exist and faced with the decision of who to share it with, Cassia journeys to the Outer Provinces in pursuit of Ky - taken by the Society to his certain death - only to find that he has escaped, leaving a series of clues in his wake.

Cassia's quest leads her to question much of what she holds dear, even as she finds glimmers of a different life across the border. But as Cassia nears resolve and certainty about her future with Ky, an invitation for rebellion, an unexpected betrayal, and a surprise visit from Xander - who may hold the key to the uprising and, still, to Cassia's heart - change the game once again. Nothing is as expected on the edge of Society, where crosses and double crosses make the path more twisted than ever. 



Godt skrevet

Ally Condie skapte store forventninger til sin roman nummer to etter at hun utkom med Matched. Mine forventninger var i hvert fall skyhøye, men de ble ikke helt innfridd. Det skal jeg komme tilbake til.

I denne boken befinner Cassia seg på et helt nytt sted, og hun leter etter Ky. Ky på sin side forsøker å overleve sammen med nye forbundsfeller.

It's been so long since I've let myself feel anger that I don't just feel it. It covers my mouth and I swallow it down, the taste sharp and metal as though I'm gnawing through foilware.

Condie skriver ekstremt godt, hun har en av de fineste skrivestilene jeg vet om i ungdomsbokuniverset. Det er noe poetisk over språket hennes, og hun klarer å si mye med lite. Jeg lager meg eselører nesten på hver eneste side når jeg leser noe hun har skrevet. Det er så mange fine sitater. Det er rett og slett en nytelse. Crossed er ikke noe dårligere enn sin forgjenger når det kommer til språket.

Because in the end you can't always choose what to keep. You can only choose how you let it go.
If you love someone, if someone loved you, if they taught you to write and made it so you could speak, how can you do nothing at all? You might as well tahe their words out of the dirt and try to snatch them from the wind. Because once you love, it is gone. You love and you cannot call it back.

Love changes what is probable and makes unlikely things possible.

Mitt ankepunkt ved boken ligger på handlingen. Jeg synes det tar altfor lang tid før det virkelig skjer noe, og innen boken er ferdig føler jeg ikke at jeg er blitt så mye klokere på endel av spørsmålene vi er blitt presentert for i den første boken, og i denne boken. Jeg satt rett og slett igjen og ønsket meg noe mer. 


Loving him gave me wings and all my work has given me the strength to move them.

Synsvinkelen i boken skifter fra kapittel til kapittel. Et kapittel er dedikert til Ky, det neste til Cassia. Noen vil antagelig oppleve dette som slitsomt, for mitt eget vedkommende fungerte dette greit. Jeg liker å få innblikk i hva de begge tenker, og tidvis var det mer spennende å lese om opplevelsene til Ky enn opplevelsene til Cassia. 



“You can’t ever really kill a river,” she says. “You can’t kill anything that’s always moving and changing.”
“It’s hard to cross over,” I tell him, my voice breaking.
“Cross over where?” he asks.
“To who I need to be,” I tell him.

Men jeg savnet altså noe mer, litt mer spennende handling og litt flere svar. Det var ikke noe problem å legge fra seg boken, sidene fløy ikke forbi slik som de gjorde i den første. Men samtidig; jeg elsker jo Condies språk. Bare språket er grunn nok for å lese Crossed, i så måte anbefaler jeg boken likevel. 

 Andre anmeldelser: 
The Story Siren
Amy Reads
Sash & Em


Hjemmeside for trilogien finner du her.




Labels: , , , , , , ,