Bokanmeldelse: Dødelige dråper. Sidsel Dalen

En hushjelp trenger penger til tomografi for å redde sin hjerneskadde sønn.
En underbetalt politimann tar ekstrajobb som leiemorder.
En mislykket journalist øyner sitt livs skup.
Altfor mye står på spill. Noen må dø.

Høyt tempo i debutthriller

Sidsel Dalen har skrevet en skikkelig hardkokt spenningsroman, hvor sidene vendes lett og action-elementene står i kø.

Den norske journalisten Mia Mikkelsen har det trøblete, både hjemme og privat. Sjefen mener hun produserer for lite og vil at hun skal ta sluttpakke. Ektemannen betaler prostituerte for at han kan få leve ut sin underdanige side. Mia har derfor ikke så mye imot å flytte til Rio de Janeiro, for å levere saker til Drilling Digest, et fagblad for olje - og energibransjen. Vel fremme i Brasil kommer Mia snart på sporet av et skikkelig skup. Parallelt med Mias historie følger vi  Frank Høegh, som arbeider innen oljebransjen og Poderosa, som kjemper mot sterke krefter.  Vi møter også en rekke andre mennesker, som Frank Høeghs kone Heidi og barnepiken Simone.

Det var så mange gode mennesker på denne planeten, skjønt de onde hadde makten.  De som ikke forsto at det å hogge trær, industrialisere store områder og utradere regnskogen for dyr, rammet dem selv. Amazonas var klodens lunger, hvis man ødela henne, ville det ikke lenger være mulig å puste.

Jeg synes det er skikkelig kult når jeg leser krim/thrillere skrevet av kvinnelige forfattere hvor deres kvinnelighet slettes ikke skinner gjennom, men hvor språk og handling er hardkokt og gjennomført maskulint. Dødelige dråper leder ikke tankene hen på femikrim, denne boken vil garantert fenge mange menn, i tillegg til kvinner. For selv om man ikke får assosiasjoner til femikrim, kan man si at det ligger mye feminisme i bunnen her. Dalens kvinnelige karakterer er kvinner som står opp for seg selv og som tar initiativ. Mia Mikkelsen er en grepa dame som ikke lar seg pille på nesen, i likhet med flere andre kvinnelige karakterer har hun tæl, maskuline egenskaper og er med på å drive handlingen framover. Mannfolkene derimot fremstilles mye svakere.

Han dælja til, før jeg fikk løftet hendene for å beskytte ansiktet. Hodet mitt smalt inn i stålveggen så det knaste i hjernebarken. Det suste i ørene, og jeg tenkte bare én ting. Faen.

Dalen skriver også med mye humor, og jeg trakk på smilebåndet flere ganger. Tempoet i boken er høyt, og hendelsene mange. Det minner til tider om en skikkelig action- film. Synsvinkelen skifter mellom ulike personer fra avsnitt til avsnitt, noe som også bidrar til å holde tempoet oppe. Samtidig syntes jeg at det innimellom ble litt mange mennesker. Mia Mikkelsen var den jeg ønsket å lese mest om, jeg følte ikke jeg kom skikkelig under huden på alle karakterene fordi de opptrer mye, men over så kort tid.
Frank så på henne. Skuldrene hadde blitt runde og magen så ut som en stabel med bildekk, kronet med bryster som pekte mot syd. Det måtte være alderen. Hadde hun vært et stykke kjøtt, ville han sett på holdbarhetsdatoen før han kjøpte henne.
Dødelige dråper er, trass i den actionpregede overflaten, en thriller med et viktig og alvorlig budskap. Det handler om en bransje hvor etikk og moral er fremmedord, om ødeleggelser av utsatt natur, truede dyrearter og utnyttelse av en fattig lokalbefolkning. Det Dalen skriver om er ikke bare fiksjon, men også ting som kan skje og skjer i Brasil i dag. Det er skremmende. Boken er derfor ikke bare ment som underholdning, men også for å sette søkelys på noe som ikke har vært skrevet så mye om i norsk offentlighet enda.

Dødelige dråper er en fin debut fra en forfatter jeg gjerne leser mer av i fremtiden. Fortsetter Dalen slik kan hun etter hvert bli et navn de norske, mannlige thrillerforfatterne bør se opp for.

En verden full av bøker

Labels: , , , , , ,