Bokoverveldet - om valgets kvaler og bokverdenens fristelser

De siste ukene har jeg opplevd en litt spesiell problemstilling. Jeg har følt og føler meg litt bokoverveldet.

Jeg har alltid vært en bokelsker og i forlengelse av det også en ivrig bokkjøper. Hvis jeg leser om en bok som virker bra, en bok som andre skryter opp i skyene eller som på andre måter appellerer til meg havner den ofte på ønskelisten og senere i handlekurven min. Det samme gjelder dersom jeg er innom en bokhandel. Jeg har for eksempel sluttet med impulsive besøk i en bokhandel, fordi jeg alltid ender opp med å kjøpe en bok - det er jo ofte et resultat av at man titter seg rundt og finner interessante titler. Hadde jeg enda vært like flink med ikke å legge turen om Goodreads og senere Bookdepository ville alt egentlig vært veldig fint, men det er jeg dessverre ikke.  På Goodreads har de nemlig noe som heter "listopia". Her er det for eksempel lister over kommende bøker innen historiske romaner, bøkene flere venter på etc. Slike lister finner du også mange av hos bokbloggere under spalter som Future Favorites og Tantalizing YA Releases

En annen måte bokinteressen min kommer til uttrykk på er at jeg bruker mye tid på å lese om bøker. Jeg følger med på litteratursidene til aviser og andre medier, leser bokblogger og snuser innom sidene til de ulike forlagene. Informasjonsstrømmen om aktuelle eller kommende bøker er stor, og de fristende titlene mange.

Hvis man kombinerer det jeg har nevnt over, kan resultatet fort bli at man blir litt bokoverveldet, noe jeg opplever nå. Jeg har veldig mange bøker hjemme som jeg ikke har lest, og mange bøker som ligger klar i lesebunken. Mange bøker jeg klør i fingrene etter å starte på eller bøker som jeg har gledet meg til å lese siden jeg kjøpte dem. Jeg har spennende leseeksemplarer som jeg har fått tilsendt av forlag via Netgalley eller per post her hjemme. Valgmulighetene er mange og gode, og det er det som er problemet.

Kilde: iStockphoto


De siste ukene har jeg nemlig hatt vanskeligheter med å velge hva jeg skal lese. Det er litt sånn at alle bøkene frister, men samtidig ikke. Jeg har lyst til å lese Daughter of Smoke and Bone, Cinder, The Night Circus og Isle of Night. Jeg klør etter å plukke opp Uten nåde, En plass i solen, Gjenferd, Store forventninger og Solstorm. Jeg har lyst til å lese mer Camilla Läckberg, bli kjent med bøkene til Cassandra Clare og endelig få lest Barnepiken.  Jeg har lyst til å lese flere bøker på svensk, flere historiske romaner på engelsk og mer sakprosa, men jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal starte. Alle bøkene i bokhyllene mine synes å skrike på meg: "ta meg, ta meg!"

Hvis du hadde kikket inn på nattbordet mitt, ville du fått sett med egne øyne hvor lite flink jeg er til å velge. Der ligger det ikke bare en bok, men av og til fem og noen ganger ti. Når jeg skal gå og legge meg om kvelden kan det ofte hende at jeg har planlagt å lese kriminalromanen som jeg holder på med for tiden, men så ser jeg et program eller et innslag på fjernsynet eller internett som fører til at jeg plutselig blir i humør til å lese den historiske romanen som jeg kjøpte for tre måneder siden. Sakprosaboken fra samme periode frister også, og resultatet blir at alle tre bøkene blir med inn på soverommet og jeg ender som regel (men ikke alltid) opp med å lese boken jeg bestemte meg for i utgangspunktet. Samtidig ligger de andre bøkene der og frister og frister.

Kilde: iStockphoto
Jeg er flink til å sette opp leselister, men når lysten endrer seg fra uke til uke er det ikke alltid like lett å følge dem. I 2012 skal jeg gi litt mer blaffen i listene. Jeg skal forsøke hardt på ikke å lese flere bøker enn to stykker samtidig, og jeg skal ikke kjøpe så mange bøker slik at jeg får enda flere valgmuligheter. Jeg har vurdert å legge de uleste bøkene i kasser, slik at jeg ikke ser på dem daglig og kjenner valgfrustrasjonen bre seg, men jeg liker jo å ha bøkene i hyllene mine.

Jeg skal også bruke litt mindre tid på bøker generelt, det er lettere sagt enn gjort men i og med at dette blir et travelt år får jeg uansett drahjelp fra andre kanter. Jeg har også kuttet ut feed-abonnementene på flere bokblogger jeg følger i utlandet, leser man ikke om bøkene er det heller ikke så lett å bli fristet får jeg håpe. Jeg tror også jeg skal kutte bokkjøpsbegrensningene mine fra fire til to bøker i måneden. Bøkene forsvinner jo ikke selv om man ikke kjøper dem der og da.

Jeg har ikke mistet leselysten, den forsvinner ikke sånn plutselig, men fordi jeg ikke alltid klarer å bestemme meg for hvilken bok jeg skal lese, ender jeg opp med å gjøre noe annet enn å lese; rydde huset, kontoret, skrive i enda flere timer eller researche litt mer.

En annen sak som ofte påvirker måten jeg velger bøker på er at jeg har vært opptatt av ikke å lese for mye i en sjanger eller serie kort tid etter hvert, da jeg er redd for at jeg skal gå lei. Kanskje jeg ikke skal tenke så mye på det, men lese alle bøkene i en serie etter hverandre om det er det som frister og la det stå til. Det å være bokoverveldet har jeg ikke funnet noen kur mot, men jeg tar gjerne i mot tips. Hvordan velger du ut bøkene du leser, og har du også blitt bokoverveldet.

Labels: , ,