Januar - oppsummering

Inspirert av flere bloggere skal jeg forsøke meg på månedlige oppsummeringsposter her inne. Ikke for å ha med en oversikt over hva jeg har anmeldt og sånn, men først og fremst for å holde et øye med om jeg klarer målet mitt som er å kjøpe færre bøker.

Dette var den første måneden med bokkjøpsbegrensninger. Jeg kjøper som sagt alt for mange bøker og har som mål å kun kjøpe 4 stykker hver måned (unntatt fra dette er bøker jeg allerede forhåndsbestilte i 2011).

Jeg hadde ikke helt troen på at jeg skulle klare å begrense meg helt, og det har ikke manglet på fristelser. Haugenbok har hatt salg på salg, CDON har fristet med kampanjen "3 svenske pocket for 99 kr" og Barnes & Nobles slo like så godt til med et tilbud hvor man fikk 50 % avslag på absolutt alle ungdomsbøkene de selger. Jeg har flere ganger endt opp med bøker i den digitale handlevognen før jeg har klart å klikke vekk sidene.

Det har heller ikke vært lett å gå inn i en bokhandel, og når man av og til jobber i en og er omgitt av fristelser er det ikke alltid lett å holde seg på den smale sti, men jeg har klart meg forholdsvis bra synes jeg. Denne måneden har jeg kjøpt intet mindre enn 5 bøker, en bok over maksgrensen min. Er fornøyd med det. Lenge siden jeg har kjøpt så få bøker.

Bøkene som er kjøpt er følgende:

Maeve Binchy: Glassjøen
Jeg har en kollega som skryter veldig av denne forfatteren, så jeg fikk lyst til å sjekke henne ut.

Alyson Richman: The Lost Wife
Denne boken blir sammenlignet med Saras nøkkel og er anbefalt av en engelsk blogger som har veldig lik lesesmak som meg. Jeg har høye forventninger. Dette er også en historisk roman, som er en sjanger jeg vil lese mer av i år.

Jane Robins: The Magnificient Spilsbury and the Case of the Brides in the Bath
Krim fra virkeligheten, nærmere bestemt victoria-tiden. Høres veldig ut som noe rett i min gate.

Marit Reiersgård: Stolpesnø
Har store forventninger til denne debutanten rett og slett fordi historien virker interessant. Når jeg leser bak på omslaget får jeg litt "Karin - Fossum - følelse". Gleder meg veldig til å lese denne.

Franny Billingsley: Chime
I år er det tydelig at jeg skal lese om hekser. Denne boken har vært nominert til en pris og jeg har sett flere gode anmeldelser av den. Det er også denne boken som er årsaken til at jeg ikke klarte maksgrensen min på 4 bøker denne måneden, så den bør være god synes jeg. Gleder meg til å lese denne etter hvert.

Jeg har også fått hjem flere forhåndsbestilte bøker. Blant dem er Cinder, Tempest og the Book of Blood and Shadow. I og med at de var forhåndsbestilt har jeg teknisk sett ikke kjøpt dem i år, og de teller således ikke.

Men til tross for uoppfylte mål er jeg overrasket over at jeg kun endte på 5 bøker i innkjøp, og jeg har mistanke om at det er en faktor som har bidratt til det: biblioteket. Denne måneden har jeg for alvor gjenoppdaget biblioteket og jeg har lånt flere bøker. Det er veldig fint at man kan sitte hjemme i sin egen stue, søke gjennom bibliotekets samlinger og reservere de bøkene man har lyst til å låne. De bøkene det lokale biblioteket ikke har, de kan bestilles. Jeg er også glad for å se at flere biblioteker låner ut ungdomsbøker på engelsk.

Jeg har reservert til lån litt chick - lit signert Carole Matthews og Marian Keyes. Sistnevnte fikk jeg anbefalt av Silje, som har denne fine bloggen. Hos Beathe plukket jeg opp anbefaling om Carole Matthews. Jeg må innrømme at jeg har hatt litt fordommer mot denne sjangeren, så det er på tide å sette seg litt inn i hva dette egentlig er.

Til neste måned skal jeg klare meg med kun 4 bøker i innkjøp. Jeg skal glatt overse alt som heter mammutsalg, ryddesalg og annet fristende og være sterk. Men det hjelper at jeg blant annet har et par gavekort liggende, de bøkene teller ikke med i utfordringen.

Sånn ellers har jeg bestemt meg for at jeg de neste månedene ikke kommer med det vanlige innlegget mitt om utgivelser. Det er veldig tett program for tiden med bryllupsplanlegging og annet. Jeg kommer istedenfor til å poste et innlegg hvor jeg skriver om noen av bøkene og pocketnyhetene du bør få med deg den aktuelle måneden. Disse innleggene vil komme tilbake senere, men akkurat nå må jeg legge dem litt på is.

Har heller ikke vært så flink til å poste anmeldelser jevnlig etter som bøkene er lest, flere ligger på vent. I følge listene mine har jeg lest 9 bøker i januar, men det er egentlig ikke så mange. Flere av bøkene, som Tiger Hills, Da terroren rammet Norge og Sirkelen begynte jeg på før 2012 tok til. Bokopplevelsene har vært fine, alle bøkene har hatt gode kvaliteter og er således bøker jeg anbefaler videre. Anmeldelser av flere av dem kommer etter hvert.

Ønsker dere alle en fin februar - måned.

Labels: , , , , , , , , , ,