Wordsworth Classics - billige klassikere

Jeg har fått flere spørsmål om de billige klassikerne jeg fortalte om i mitt forrige innlegg på bloggen, og bestemte meg derfor for å lage et eget innlegg om dem og hvor man kan få tak i dem.

Wordsworth Classics er en britisk bokserie hvor det utgis klassikere, skrevet av berømte forfattere fra fjern og nær fortid. Det som kjennetegner denne bokserien spesielt, og som også ligger litt i tittelen, er at her får du virkelig valuta for pengene dine. Bøkene er meget rimelige, sammenlignet med andre klassikere, med en snittpris på 1,99 britiske pund. Noe som i dagens kurs tilsvarer rundt 18,91 norske kroner.



Bokserien så dagens lys i Storbritannia i 1987, og ble meget populær fra 1992 da de begynte å tilby klassikere til en pris av 1 britiske pund. I dag er, som sagt, prisen 1,99 britiske pund og listen over bøker forlaget utgir nærmer seg 500 stykker innenfor sjangere som poesi, verdenslitteratur, saksprosa og så videre.I flere av bøkene er det også en introduksjon til boken, samt fotnoter.

Det har vært spekulert i hvorfor forlaget kan tilby bøkene til en så billig penge. Selv sier de at årsaken er at de er en liten familiebedrift med gammeldagse verdier, og at de ikke har høye markedsføringsbudsjetter eller leiekostnader. Andre har pekt på at de bruker papir og print av lavere kvalitet enn det som for eksempel er tilfelle i Penguin Classics - serien.

Et av målene til forlaget har hele tiden vært å gi flere tilgang til de såkalte klassikerne, noe man må kunne si at de har lykkes med. I desember i fjor skrev den britiske avisen The Guardian at mens andre forlag slet med boksalget som følge av finanskrisen, opplevde Wordsworth Classics en vekst i salget. Omsetningen av bøkene deres økte med nærmere 18 prosent, og forlagets utgave av romanen The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald, en roman som forøvrig snart får premiere på kinolerretet med Leonardo DiCaprio i hovedrollen, solgte angivelig 232 % mer i 2011 enn året før.

Salget av Jane Eyre av Charlotte Bronte, en roman som nylig er filmatisert og hvor filmen nå er å få tak i på dvd, økte med 59, 5 prosent i 2011.



-Historisk sett blomstrer salget av våre titler under finanskriser. Den klassiske pocketboken til 1 pund utkom i 1992 da landet var inne i sitt tredje år med resesjon. (...) De britiske lesernes appetitt på klassikerne ser ikke ut til å forsvinne, sier direktør i forlaget, Derek Wright, til The Guardian. Han peker også på at interessen opprettholdes av den stadige strømmen av film - og TV-versjoner av bøkene.



Selv oppdaget jeg denne bokserien da jeg begynte å handle klassikere på nettet. I starten kjøpte jeg utelukkende Penguin Classics, fordi jeg synes de utgavene var så fine. Det synes jeg fortsatt, men etter hvert som jeg har begynt å kjøpe flere bøker og blitt enda mer prisbevisst har jeg gått over til Wordsworth Classics.

Det kan tenkes at noen norske bokhandlere fører Wordsworth Classics, det er jeg ikke kjent med, jeg har ikke sett noen av dem i fysiske norske bokhandlere selv. Jeg handler mine eksemplarer på Bookdepository, Play eller Amazon.co.uk, utvalget er helt klart størst i sistnevnte. Fordelen med Bookdepository og Play er at samme hvor lite du handler for, så tilbyr nettbokhandelen gratis frakt. Jeg vil i utgangspunktet anbefale Bookdepository av disse to, fordi du der kan velge hvilken valuta du ønsker å betale i. Skal du handle et stort antall bøker, er Amazon.co.uk et godt valg. Dersom du handler bøker for en sum tilsvarende omlag 250 norske kroner, sender butikken bøkene fraktfritt hjem til deg. Det er ikke toll på bøker, så det trenger du heller ikke tenke på.

Det er forøvrig noen av de mest kjente verkene som er mest populære innenfor bokserien. I 2011 var det disse ti titlene som leserne kjøpte mest av:

1 The Great Gatsby
2 Wuthering Heights
3 Jane Eyre
4 The Secret Garden
5 Great Expectations
6 Frankenstein
7 Pride and Prejudice
8 The Picture of Dorian Gray
9 War and Peace
10 Macbeth
Hvis dere har flere spørsmål om denne bokserien, så legg igjen en kommentar så skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan. Hvis du googler Wordsworth Classics, finner du også mye stoff om utgivelsene.

Labels: , , , , , ,