I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Monika N. Yndestad velkommen til bloggen min:
Monika N. Yndestad er oppvokst i Os kommune i Hordaland, og bor i dag på Søreide i Bergen. Hun er utdannet journalist og veileder, og har 25 års fartstid fra pressen blant annet som krimjournalist og krimanmelder i Bergensavisen. Hun har også vært hovedlærer i journalistikk. I dag jobber hun som utgavesjef i Grieg Media.
Yndestad liker å være i aktivitet sammen med hunden sin Merlin, eller ta en repriseomgang av alle sesongene til tv-serien 24 sammen med sin yngste datter. Så glad er hun i 24, at begge marsvinene hennes heter Jack og Tony. Litteratur har alltid vært en stor interesse, og hun har alltid vært en
lesehest. Hun forteller at hun ikke var gammel da hun lånte sin første
Sjøwall & Wahlöö - roman av en tante. I 2003 ga hun ut sin første sakprosabok Overdose, og i 2005 kom Drapsmysterier fra Bergensområde. I starten av september i år debuterte hun som krimforfatter med Jentene fra balletten:
I Jentene fra balletten handler det om svik og overgrep. Femten år gamle Mina har helt endret atferd, men ingen forstår bakgrunnen for hvorfor hun agerer som hun gjør. Krimjournalist Alice Bratt snuser på en sak som omhandler Mina og en rekke andre jenter. En sak om overgrep begått av betrodde øvrighetspersoner.
Her kan du blant annet lese om hvordan Yndestad fikk ideen til denne romanen, og hvordan hun syntes overgangen fra å skrive sakprosa til krim har vært:
Denne høsten har du utkommet med din debutroman Jentene fra balletten. Kan
du fortelle kort hva romanen din handler om?
Jenter fra balletten er et uttrykk som tidligere ble
brukt i barnevern over hele landet.
Dette er jenter med en eskalerende ruskarriere som frem til da har vært
ukjent for barnevernet. Fellesnevneren er at de kommer fra ressurssterke hjem,
og selv er pliktoppfyllende og aktive frem til noe plutselig snur. For jenter
fra balletten lager ikke seg selv. Andre gjør. Det ligger ofte en forbrytelse
bak denne plutselige forvandlingen.
Spenningsromanen Jentene fra balletten er ikke en bok om
rus, men om forbrytelser. Leseren blir kjent med 15 år gamle Mina og foreldrene
hennes. Mina har endret adferd over
natten. Hun er logget av både skole, samfunn og Facebook. Leseren møter
foreldrenes maktesløshet og Minas mareritt. I en avisredaksjon noen mil unna gjør
krimjournalisten Alice Bratt oppdagelser, men hun er ikke forberedt på hvor
farlig historien hun ønsker å skrive egentlig er.
Jentene fra balletten er ingen krimgåte i tradisjonell
forstand. Spenningen ligger på et annet plan. Hvilken troverdighet har en
skakkskjørt jente? Og finnes det andre som har lidd samme skjebne som henne?
Dette er historien om jentene familie og venner IKKE leter etter på Facebook.
Hvordan fikk du ideen til å
skrive denne boken, og hvor lenge har du arbeidet med den?
Det begynte med at jeg ville skrive en ungdomsroman som
viste hvor lang en rettsprosess er. Det
kan lett gå mange år før gjerningsmannen ble dømt, og for ofre er dette en
svært vanskelig tid. De tvinges til å gjennomleve det som skjedde i flere
rettsomganger, og får ikke kommet seg videre i livet. Dette var bakgrunn for et bokutkast jeg skrev
for fire år siden, men som jeg la til side.
Først i fjor sommer hentet jeg frem manuset igjen, og kastet det fordi jeg
syntes at verken dramaturgi eller språk fungerte. Det eneste som ble igjen var
noen av karakterene, og åstedet. Det aller meste i Jentene fra balletten ble
skrevet i fjor høst og vinter.
Hva har vært
det vanskeligste i arbeidet med denne boken, og hva er du mest fornøyd med?
Det vanskeligste i denne prosessen var nok at jeg sendte
manus litt for tidlig fra meg. Jeg var ferdig med halve førsteutkastet, og
ville ha en vurdering av om jeg var på rett spor. Manuset ble derfor lest av en
journalistkollega som også er en svært kritisk krimleser. Hun svarte med en
tekstmelding om at begynnelsen var fryktelig spennende og at hun ville ha mer
og det fort! Da fikk jeg rimelig høye skuldre og tenkte at dette kunne jeg
umulig klare å følge opp.
Du har tidligere skrevet sakprosa, hvordan har overgangen vært fra denne
sjangeren og til krim?
Den første boken jeg skrev var en del av en sorgprosess.
Den het Overdose og ble utgitt i 2003. To år senere utga jeg Drapsmysterier fra
Bergensområdet, som baserte seg på en artikkelserie jeg hadde hatt i
Bergensavisen. Det er så vidt forskjellige sjangre at jeg egentlig ikke har
tenkt over om jeg har kjent på noen overgang. Jeg trives svært godt i mitt eget
krimunivers. Det jeg må passe på er at journalisten ikke tar styringen. Da
fortelles jo gjerne litt for mye litt for fort. Det sies jo at journalister
aldri blir gode krimforfattere fordi de er vant til å røpe navnet på morderen
allerede i ingressen.
Er du, ved siden av å være opptatt av å fortelle en
god historie, også opptatt av å sette søkelys på kritiske ting i samfunnet i
boken din, og gjør du bruk av egne erfaringer som journalist i denne boken?
Jeg har selv
jobbet som krimjournalist og sittet
mange og lange dager i alle typer rettssaker, og det er klart at jeg tar
mye av min egen erfaring med meg inn i bokverden. Jentene fra balletten er
først og fremst en spenningsroman, men den er også til en viss grad
samfunnskritisk. Det vil være en bonus dersom leseren også får nye tanker om
dette temaet.
Hvilke forfattere/bøker har vært de største inspirasjonskildene for ditt
eget forfatterskap?
Jeg elsker krim, og har nok lest mer enn de fleste etter
å ha vært krimanmelder i BA i 13 år! Det er vanskelig å peke ut noen
favoritter. Jeg er vokst opp i Varg Veum-land, og setter Gunnar Staalesen høyt.
Men jeg er også glad i svensker som Håkan Nesser og Stieg Larsson. Andre favoritter
er Tess Gerritsen sine to siste bøker The Killing Place og Girl
Missing. Jeg er mye i England, og kjøper
alltid mye krim med meg hjem.
Har du noen tanker om å skrive flere bøker etter denne?
Jeg skriver nå på bok nummer to om krimjournalisten
Alice, og jeg håper det ikke stopper med det. Jeg har ideer til både en bok
nummer tre og fire. Men det blir også
opp til lesere og forlag.
Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp din bok
i høst?
Jeg håper leserne vil oppleve den som intenst spennende
og annerledes, og at den gir innblikk i et tema de ellers ikke hører så mye om.
For det finnes nok av virkelige jenter
fra balletten rundt oss.
Tusen takk for at du ville stille opp på dette intervjuet, Monika N. Yndestad.
Yndestad har så langt høstet mange gode anmeldelser for sin debut. Bergensavisen har gitt den terningkast 5 og har kalt boken "en sterk krimdebut". Mange bloggere er også begeistret for boken, det ligger linker til flere anmeldelser under min anmeldelse her.
Hvis du ønsker å lese utdrag fra boken, finner du det her.
Labels: Bergen, bokelskerinnen intervjuer, debutant, Drapsmysterier fra Bergensområdet, Jentene fra balletten, journalist, krim, Monika N Yndestad, Overdose, vigmostad bjørke