Nytt og fint i bokhyllen


Jeg skulle egentlig ikke kjøpe bøker, jeg som ble så inspirert av Shoppingfri og allting. Tanken var bare å spasere en liten tur innom Norli Universitetsgaten for å slå i hjelp litt tid og bare titte på bøker - noe jeg ofte gjør. I nesten hele september har jeg gått innom butikken flere ganger, og gang på gang har jeg motstått fristelsen til å kjøpe. Jeg har glatt lukket ørene for alle de spennende bøkene, hvis omslag og innhold bare roper om at jeg må kjøpe dem. Kun en gang falt jeg for fristelsen denne måneden; da jeg under Oslo Bokfestival kom over denne boken av Ayn Rand:


Jeg forsvarte kjøpet med at den har stått på leselisten min lenge, samt at det kan være interessant å begynne og lese den nå som vi høyst sannsynlig får en borgerlig regjering. I tillegg har jeg et mål, igjen, om å få lest flere klassikere. Uansett, én eneste bok kjøpt i bokhandel i nesten hele september er ny rekord for meg. Riktignok har jeg kjøpt 21 dager av Sidsel Dalen også, men den ble kjøpt på et bokarrangement, og ikke på en av mine titteturer innom en bokfilial, så da gjelder den egentlig ikke.

Lenge kunne det se ut som om to bøker i hele september ble all time low, og ny rekord for meg personlig. Men det var før jeg oppdaget Charles Dickens på ny, og altså gikk innom bokhandelen en tur i dag. For hva var det jeg så, da jeg tittet på bokbordene? Jo, en ny 2013 - oversettelse av Charles Dickens' første bok. Skisser fra London er den blitt hetende i norsk språkdrakt, og bildet under yter den ikke rettferdighet. Omslaget er i en nydelig mørkeblå farge, med skinnende sølvskrift. Jeg måtte bare ha den, men trøster meg med at mye av innholdet kan brukes som research i forbindelse med egen skriving fra 1800-tallet.
Da jeg kom hjem, lå Rasmus Rebellen og ventet på meg i postkassen. Jeg ba om et anmeldereksemplar på denne etter Samlagets pressekonferanse, og jeg synes forlaget har laget et meget innbydende omslag med glitrende gull på en fin, grønn bakgrunn. Veldig innbydende for en leser.

Over til bokhandelkjøpene igjen, så klarte jeg meg ikke bare med Dickens. Jeg måtte ta med to andre bøker også, nemlig disse:
Ikke lest noe av Sundstøl tidligere, men denne fanget min oppmerksomhet på forlagets pressekonferanse tidligere i høst. 
Jeg har lest Beverfjords "Kronprinsen", men måtte kjøpe pocketutgaven siden jeg var "blurbet" på den. 
Jeg innser, som alltid, at det vil bli hardt å holde meg fullstendig borte fra å kjøpe bøker. Likevel er jeg ganske stolt av meg selv dersom dette blir resultatet for september måned. Fem kjøpte bøker er lite til meg å være, og jeg skal definitivt arbeide for å forsette på samme vis i månedene fremover. Med alle de spennende bokfristelsene som ventes til butikkene fremover, innser jeg at det vil bli hardt, men jeg skal gjøre mitt beste. Motivasjonen er på topp nå som Dickens er vel i hus!

Labels: , , , , , , , , , , ,