Bokelskerinnen intervjuer: Alyson Noel

Alyson Noel er en av stjernene på barne - og ungdomsbokhimmelen i USA. Hennes serie om De Udødelige har blitt en fantastisk suksess. Hun har toppet bestselgerlistene og solgt over to millioner eksemplarer bare i USA. Serien er utgitt i 35 land, og nå er den kommet til Norge. Som nevnt i et tidligere innlegg er det Kagge forlag som har sikret seg rettighetene og bok nummer en, "Ever - for alltid", er allerede på vei ut i butikkhyllene. 


Hvis du har lyst til å lese mer om hva Alyson Noel selv tenker om den overveldende suksessen, og hva hun forbinder med Norge, kan du fortsette å scrolle nedover. Jeg intervjuet henne i juni i år. Da var jeg ikke klar over at serien skulle utgis i Norge.


Alyson Noel, du har så langt skrevet fire bøker i serien om De Udødelige, og alle bøkene har blitt veldig godt mottatt. Hvordan føles det?

Det er en drøm som har gått i oppfyllelse. Jeg hadde skrevet syv bøker , før jeg skrev serien om De Udødelige, seks av dem var beregnet på tenåringer og en for voksne. "Ever - for alltid" var mitt første forsøk på å skrive noe med overnaturlig preg og jeg var ikke helt sikker på hvordan det ville bli mottatt, så jeg er overbegeistret over hvordan leserne mine har trykket serien til sine hjerter.

Hvordan vil du beskrive serien for de som ikke har hørt noe om den enda?

Det er en serie fylt av spenning og romantikk, en overnaturlig historie med temaer som alkemi, reinkarnasjon, mystiske dimensjoner, udødelighet, spøkelser, auraer og chakraer og på toppen av dette Ever og Damen som deler en skjebnesvanger kjærlighet. De har reist gjennom tid og rom og på tvers av kontinenter for å kunne være sammen, men ønsket deres blir forpurret hver eneste gang. Nå som de endelig har funnet hverandre igjen, er de fast bestemte på å overvinne alle hindre slik at de kan leve lykkelig alle sine dager slik de har drømt om i århundrer.

Hvordan fikk du ideen til å skrive De Udødelige?

Serien ble født ut av sorg. For fem år siden mistet jeg, i løpet av fem måneder, tre personer som betydde mye for meg, og kort tid etter dette mistet jeg nesten også min mann i leukemi ( kreften er heldigvis på tilbakegang hos ham nå). Det å oppleve en så intens sorg og frykt gjorde at jeg tenke mye på livet og på døden, dødelighet og udødelighet og båndene som binder oss til våre kjære selv etter at de er borte. Og dermed var historien til Ever og Damen født.

Hvor mange bøker kan vi vente oss i serien om Ever og De Udødelige?


Det vil komme totalt seks bøker. Jeg arbeider med den siste boken nå.

Hvordan går du frem når du skal utvikle en karakter i bøkene dine?


Jeg starter vanligvis med et premiss og med tanker rundt "hva om...". Så skaper jeg en karakter som ikke er rede til å håndtere situasjonen jeg har tenkt ut og utfordringene den bringer med seg. Etter dette skaper jeg et rollegalleri med både venner og fiender, før jeg ser på at karakterene vokser og utvikler seg etter hvert som historien skyter fart.

Hvordan er en normal skrivedag for deg, og hvor og når skriver du?

Jeg setter meg på hjemmekontoret mitt hver morgen, og blir der som regel hele dagen, drikker grønn te, svarer på e-post, twitrer, surfer på Facebook og Myspace og, selvfølgelig, skriver. Jeg har som mål å skrive 2000 - 3000 ord hver dag, av og til klarer jeg å fullføre det målet på bare noen få timer, andre ganger kan det ta hele dagen - men jeg gir meg ikke før målet er nådd. Jeg holder meg til denne rutinen syv dager i uken, inkludert i de fleste ferier.

Gjør du mye research og planlegger du mye før du setter deg ned for å skrive?


Research er en av de tingene jeg synes er aller best, og før jeg skrev De Udødelige la jeg ned mye arbeid i nettopp det. Jeg leste en mengde bøker om metafysikk, reinkarnasjon, nær - døden opplevelser, auraer, chakraer, spøkelser, medium, klarsynte, krystaller - alt mellom himmel og jord.  Jeg deltok også på et tredagers seminar med det verdensberømte mediumet James Van Praagh, hvor hensikten var å utvikle ens klarsynte evner. Jeg lot meg også hypnotisere, slik at jeg kunne oppleve tidligere liv. Alt dette var morsomt og fascinerende og avslørende, og det meste var med på å skape universet jeg bruker i bøkene om De Udødelige.

Ja, det overnaturlige har en stor plass i denne serien. Tror du selv på overnaturlige fenomener?

Jeg er helt sikker på at det er mer mellom himmel og jord enn det vi ser med det blotte øyet.

Etter suksessen med De Udødelige, utgir du også en helt ny serie med Riley, Evers søster, i hovedrollen. Første bok, "Radiance" kommer ut på engelsk i august. Hvorfor ville du skrive en egen serie om Riley?

Jeg hadde det så gøy da jeg skrev om Riley, og hun endte faktisk opp med en mye større rolle i "Ever -for alltid" enn det jeg i utgangspunket hadde planlagt. Da jeg ble spurt om å skrive en ny serie sett fra Rileys perspektiv, tok jeg forlaget på ordet og det er jeg kjempeglad for i dag. Jeg har sjelden hatt det så gøy med å skrive en bok, som jeg hadde da jeg skrev "Radiance". Jeg håper at leserne vil kose seg like mye med boken, som jeg koste meg med å skrive den.

Hvilke forfattere og/ eller bøker har inspirert eller påvirket forfatterskapet ditt?

Det var Judy Blume sine bøker som inspirerte meg til å bli forfatter. Bøkene til J.D. Salinger har inspirert meg til å fortsette.

Har rettighetene til De Udødelige blitt solgt til film - eller TV - selskaper enda?


Vi er i forhandlinger om noe som kan vise seg å bli veldig spennende...jeg krysser fingrene!

Hva assosierer du med Norge? Har du noensinne vært her?

Nei, jeg har ikke vært i Norge (enda), men når jeg tenker på Norge tenker jeg på uberørt natur under en klar, blå himmel og rennende vann. Kunstneren Edvard Munch, deilig sjømat og vakre, vennlige mennesker - en dag håper jeg at jeg kan finne ut om jeg har rett!

Er det noe du har lyst til å legge til, helt til slutt?

Jeg vil gjerne takke mine norske lesere for all støtte og engasjement for De Udødelige - det betyr alt for meg. Tusen takk!

Selv takk, Alyson Noel, for at du hadde anledning til å stille opp på dette. 


De Udødelige er, som nevnt, en fantastisk serie full av magi og mystikk. Serien er perfekt for tenåringsjenter og de som ønsker å drømme seg litt bort. Jeg er spent på å se hvilken mottakelse den vil få her i Norge.






Labels: , , , , ,