Bokåret 2010

Her er min oppsummering av leseåret 2010.

Leste bøker
Jeg leste ca 83 bøker i år. Planen var å lese minst hundre stykker, men det første halve året av 2010 leste jeg forholdsvis lite og mest faktalitteratur.

Nok en gang har jeg lest mest krim, og selv om jeg fortsatt skal lese mye krim i 2011 skal jeg forsøke meg på enda flere andre romaner. Jeg vil også forsøke å lese mer på nynorsk. Andre leseutfordringer jeg har pålagt meg selv for 2011, finner du her.

Jeg leste kun 6 norske debutanter i 2010. I 2011 skal jeg lese enda flere gjennom min egen debutantleseutfordring. Målet mitt er minst en debutantbok i måneden.


Topper og bunner
Jeg anmeldte tolv bøker til terningkast 6. Noe av årsaken til dette er at jeg endelig begynte å lese Nesbø, og flere av hans bøker har oppnådd toppscore hos meg. Mitt absolutte høydepunkt i år var Det usynlige fjellet. Men verdt å nevne er også Noen kjenner mitt navn, Tysteren og den første boken om Harry Potter. 

Hvis du har lyst til å lese Det usynlige fjellet og Tysteren, kan du melde deg på konkurransen min hvor de to bøkene er i førstepremiepotten her. 

Beste ungdomsroman: Alltid Andrea
Beste serie: Veldig mange å velge mellom, men det må bli Anita - Blake serien og The Immortals.

Skuffelsen dette året var uten tvil The Short Second Life of Bree Tanner av Stephenie Meyer.


Mitt generelle inntrykk av bokåret 2010 hviler seg i all hovedsak på høsten, da jeg ikke fulgte så godt med det første halvåret. Og høsten var for meg preget av veldige mange sterke krimtitler. Jeg nevner bare Metallmyk, Kretsen, Tysteren, De ingen savner, Se til meg som liten er osv. Og når det kommer til krim er det nok Jo Nesbø og hans bøker det jeg vil huske aller best fra dette året, ved siden av Kvinnen i buret av Jussi Adler - Olsen. 2010 vil også være året hvor jeg for alvor oppdaget YA - sjangeren og flere av forfatterne som skriver her.Dessuten begynte jeg med intervjuer her på bloggen min. Under Bokelskerinnen Intervjuer snakket jeg med flere av høstens forfattere. Den spalten vil fortsette i 2011.



Godt nyttår alle sammen!





Labels: ,