Julegavetips

Bøker er alltid fine julegaver dersom mottakeren er glad i å lese. Når jeg anbefaler bøker pleier jeg å gjøre som Julie, jeg spør hva mottakeren har lest og likt tidligere. Her er imidlertid noen genelle tips til julegaver for store og små. Tipsene er basert på bøker jeg har lest, og andre omtaler jeg har kommet over på blogger og andre nettsider. Jeg har delt inn tipsene etter alder og kjønn, men understreker at flere av bøkene fint kan leses av alle. (Jeg hadde forøvrig litt problemer med å fatte meg i korthet, så du har fått endel å velge mellom).

Til henne:

Julie Orringer: Den usynlige broen

Anne Cecilie Remen: På Direkten

Fabio Geda: I havet er det krokodiller

Eowyn Ivey: Snøbarnet

 Ruth Lillegraven: Mellom oss
 Emma Donoghue: Rom

Jeanette Walls: Krystallslottet
Chevy Stevens: Fortsatt savnet

Susanne Staun: Døderommet
 Essie Fox: The Somnambulist




Til han:

 Rikard Spets: Allahs tårer

Tom Bakkeli: Terrorjegerne

Ulrik Hæisæther: Pokerfjes

Simon Toyne: Sanctus
Anders Bortne: Ismannen

Olav Rokseth: Et spørsmål om beskyttelse
Eystein Hanssen: Giftstrøm


Sidsel Dalen: Dødelige dråper
Til begge:


 Kari F. Brænne: Under de dype skyggene av løvtunge trær


Tor Even Svanes: Hotel Eldorado
Gillian Flynn: Mørke rom

Kurt Hanssen: Forglemmegei

Magne Hovden: Mgp


John McGregor: Hvis ingen snakker om utrolige ting



Til barn og ungdom:

Hilde Hagerup: Spøkelsene på Frostøy 1


Christoph Marzi: Heaven
Amy Plum: Vok over meg

Sunniva Relling Berg: Utfor
Åshild Moldskred: Mørketid
Veronica Roth: Divergent

Ally Condie: Matched, Cassias valg


Ruta Sepetys: Between Shades of Grey
Scott Westerfeld: Uglies


Godbiter i pocket:

Andrea Levy: En sang om lengsel
Jon Kalman Stefansson: Himmelrike og helvete
Kroken & Kolden: Evig skal døden vera
 Asle Skredderberget: Metallmyk


Kathleen Grissom: The Kitchen House

Alexandra Beverfjord: Kretsen

Michelle Paver: Dark Matter

Ruben W. Eliassen: Vi dør så sakte

Jeg har også lyst til å anbefale Nekronauten av Lajla Rolstad, men det ser ikke ut til at den er mulig å få tak i lenger annet enn på e-bok. Hvis du trenger flere tips, finner du flere innlegg om dette her.

Hvilke bøker vil du anbefale?




Labels: , ,